Carole Umulinga Karemera (1975) is een Rwandese actrice, danseres, saxofoniste en toneelschrijfster.
Ze werd in 1975 geboren in Brussel als dochter van Rwandese ballingen. Als kind blonk Karemera uit in wiskunde en droomde ze ervan een bakkerij te openen. Karemera studeerde aan het Nationaal Conservatorium voor Theater en Dans in Brussel. Ze speelde in verschillende toneelstukken, zoals The Trojan Women van Euripides, The Ghost Woman van Kay Adshead, en Anathema van Jacques Delcuvellerie, voordat ze aan haar filmcarrière begon.Tussen 2000 en 2004 speelde ze de hoofdrol in Rwanda 94 van Delcuvellerie. Haar oom, Jean-Marie Muyango, componeerde de muziek voor de voorstelling.
Karemera ontdekte Rwanda voor het eerst op een motorfiets in 1996. In 2005 speelde Karemera de rol van Jeanne in de film Sometimes in April van Raoul Peck, over de Rwandese genocide. Datzelfde jaar besloot ze zich te vestigen in Kigali. Toen ze naar het land verhuisde, raakte Karemera betrokken bij culturele projecten, zoals het opvoeren van interactieve toneelstukken in bars en in de straten van Rwandese steden, om een gemeenschappelijke geschiedenis te creëren. Samen met Cécilia Kankonda richtte ze een “geluidskathedraal” op met opnames van herinneringen waarin deelnemers hun herinneringen aan het Rwanda van voor 1994 konden vertellen. In 2006 richtten Karemera en zeven andere vrouwen het Ishyo Arts Center op in Kigali om cultuur te ondersteunen in de hoofdstad, die tot dan toe geen theater had.
Karemera speelde de hoofdrol van Beatrice in de film Juju Factory uit 2007. Ze ontving de prijs voor Beste Actrice op het Festival Cinema Africano in Italië. Ze schreef het toneelstuk Chez l’habitant, over de ervaringen van vrouwen in Brussel, Kigali en Sevran.
Karemera was plaatsvervangend secretaris-generaal van Arterial Network en landenvertegenwoordiger van Arterial Network in Rwanda. Ze speelde de hoofdrol in Peter Brook’s 2016 play Battlefield, gebaseerd op The Mahabharata. In 2018 ontving ze een prijs op de Les Journées théâtrales de Carthage, ter ere van haar werk in het theater in Rwanda.