Clémentine Colpin is regisseur, actrice, onderzoeker en docent.
Ze heeft een Master in Dramatische Vertolking van de IAD (België) en een Master in Theaterregie van La Manufacture (Zwitserland). Ze is medeoprichter van de Compagnie Canicule samen met Pauline Desmarets en Olivia Smets.
Sinds 2015 regisseert ze voorstellingen in België en Zwitserland of werkt ze mee aan de regie ervan. Dit zijn onder andere Save the Date, een vrije bewerking van Tsjechov die theater en concert combineert; La Cagnotte, een hedendaagse vaudeville (samen geregisseerd met Christian Geoffroy Schlittler); en Peter, Wendy, le temps, les Autres, dat een fictief toneelstuk van een professionele acteur en actrice combineert met de ervaringen uit het echte leven van twee niet-acteur-senioren die elke avond veranderen.
Met Compagnie Canicule werkte ze mee aan Que fait une fait une fille si charmante toute seule? en daarna aan Métagore, twee korte reizende autovoorstellingen; evenals aan Ublo, een poëtische fabel voor een jong publiek over autisme; en Métagore Majeure, een openluchtvoorstelling waarbij toeschouwers een koptelefoon dragen, gebaseerd op de rap van Booba.
Ze werkte ook als acteur of assistent met Christiane Jatahy, Robert Cantarella, Nina Negri, het Collectif_Sueur, Omar Porras, Dominique Serron, Benoit Van Dorslaer, Jaco Van Dormael en Fabrice Murgia.
Ze werkt ook op het gebied van artistiek onderzoek en onderwijs, met name over de verbanden tussen audiovisuele montage en toneelregie. Ze leidde een onderzoeksproject over het begrip faux-raccord in het kader van de onderzoeksmissie van La Manufacture. Tussen 2018 en 2021 is ze een aantal keer gastdocent bij La Manufacture voor studenten van de masteropleiding Theater, met als specialisatie regie en decorontwerp.
Ook geeft ze al een aantal jaren workshops voor kwetsbare en/of specifieke deelnemers.