Mirko Banovic volgt een opleiding aan het Conservatorium Gent (Jazz bas). Nadien speelt hij bij verschillende experimentele formaties van o.a. Kaat Dewindt, Jan Rzweski, Tom Wouters en Peter Vermeersch & Pierre Vervloesem.
In 1999 kruist Arno Banovic’ pad. Hij vervoegt diens live band, speelt op de studio-opnames en schrijft nummers voor de albums. Het is vandaag nog steeds een vruchtbare samenwerking, getuige de recente releases Santeboutique (‘19) en Vivre (‘21) en de recente afscheidstournee.
Enkele jaren later treedt hij toe tot die andere grote Belgische pop/rock band: Arsenal. Hij maakt deel uit van de succesvolle livegroep en is te horen op de albums tot en met het recentste In The Rush Of Shaking Shoulders (‘18).
De stap naar de wereld van de pop/rock beperkt zich echter niet tot deze twee grote namen. Nieuwsgierigheid en het verlangen om zijn sound steeds verder te ontwikkelen, zorgen voor inspirerende projecten met o.a. Stef Kamil Carlens / Zita Swoon, Pieter-Jan De Smet, Roland, David Bovée, An Pierlé en Sioen/Soweto project. En hij arrangeert en producet albums van anderen zoals o.a. zangeres Marie Warnant.
Tussen de pop/rock tournees door blijft Banovic ook andere muziekgenres spelen en verdiepen. Zo neemt hij met drummer Teun Verbruggen de plaat live at Het Bos op. Of maakt hij deel uit van het experimenteel jazztrio Root met recent nog het nieuwe album Vegir (‘18). Op vraag van Peter Vermeersch en David Bovée vervoegt hij Flat Earth Society voor de Boggamasta tournees en de opname van Boggamasta III (‘21). Met Kaat De Windt werkt hij verder aan een oeuvre op de grens van hedendaags klassiek, minimal pop en jazz. Het eerste album van hun nieuwe formatie PRINCESS4PRESIDENT ziet in ’21 het licht met een release concert in De Bijloke.
Ook over de grenzen van de disciplines heen werkt Banovic samen: hij maakt muziek voor de theatervoorstellingen Tambours Battants (Zuidpool), Soeur Sourire (Marijke Pinoy /Cie Cecilia) en Rising Soul (Isnelle Da Silveira). In het voorjaar ’22 volgt een nieuwe stap in dit traject met de compositie voor Surfer Rosa Begijntje (Adriaan Van Aken/HETNIEUWSTEDELIJK).
Op zoek naar een nieuwe positie als solo-performer, creëert en speelt hij sinds ‘17 in dialoog met Gentse choreografe Lisi Estaras, actrice Kristien De Proost en dramaturge Sara Vanderieck de multidisciplinaire in situ voorstelling When I look at a Strawberry, I think of a Tongue.
Recent kent het artistiek parcours van Banovic ook enkele nieuwe samenwerkingen waarbinnen hij analoge electronics inzet als hoofdinstrument. Met Gentse Berlinde Deman vormt hij het duo HUM, een ongewone combinatie van serpent (een voorloper van de tuba) en hedendaagse elektronica. In residenties gesteund door VOORUIT en JazzLab ontwikkelen ze een eigen sound op het raakvlak tussen improvisatie, ambient en drone. Met Rob Banken (altsaxofoon), Matthias De Waele (drums), Peter Delannoye (trombone) en Dries Geusens (bas) vormt hij het nieuwe Gentse kwintet Rapidman. In ’22 volgt een eerste album waarop de jazztraditie naadloos samengaat met hedendaagse invloeden. JazzLab tekent voor de ondersteuning en releasetournee.