We zijn verheugd te melden dat dramaturge Sara Vanderieck recent deelnam aan het online panelgesprek “Sustaining Culture During Past and Current Conflicts – Part III”, georganiseerd door OneShared.World.
In dit panel gingen kunstenaars en culturele leiders uit verschillende continenten met elkaar in gesprek over de rol van kunst en cultuur in tijden van conflict en crisis. Hoe blijven culturele praktijken overeind in een verscheurde wereld? En hoe kunnen ze bijdragen aan dialoog, verzet en herstel?
Naast Sara Vanderieck namen ook Jacqueline Davis (introductie – voorzitter van Arts and Culture bij OneShared.World, lid van de NYU Brademas Center Council (VS)), Lara Foot – (spreker – toneelschrijver, regisseur en artistiek leider van het Baxter Theatre (Kaapstad, Zuid-Afrika)) Maya Zbib (spreker – regisseur, performer en mede-oprichtster van het Zoukak Theatre (Beiroet, Libanon)) en Christopher Hibma (Moderator – expert in internationale culturele samenwerking (VS)) deel.
Onze dramaturg Sara Vanderieck werkt sinds 2021 samen met choreografe Louise Vanneste aan verschillende creaties. Vandaag ontmoet Mossy Eye Moor zijn eerste publiek in Brussel in de premièrereeks gepresenteerd door KunstenFestivaldesArts en CharleroiDanse.
Als vervolg op haar solo 3 jours 3 nuits gaat Louise Vanneste met Mossy Eye Moor verder met het verkennen van geologische fenomenen, en meer specifiek de cyclus van het metamorfisme van rotsen. Ze nodigt 5 dansers uit om te onderzoeken hoe we ons tot deze fenomenen verhouden, waarbij ze de grenzen opzoekt van wat menselijk en niet-menselijk is, van wat kan worden gerepresenteerd of doorgrond. Een choreografische oraliteit ontstaat uit verhalen verzameld in de vorm van wetenschappelijke informatie, hallucinaties, herinneringen en sensaties, die zich manifesteren op het podium in verschillende manieren van aanspreken en delen: kopiëren, incorporeren, symboliseren, uitleggen, tot onderwerp van een lezing maken, erin opgaan/hallucineren, veranderen…
Door de overgang van de ene dialoogvorm naar de andere ontvouwt zich een taal die, van het gebruik van een gebaar of een eenvoudig woord tot de articulatie van een woord of een dans, de performers in een positie plaatst om door te geven en te “vertellen”.
Samen met het decorontwerp vormen de vijf mannelijke en vrouwelijke dansers zes individuen, zes sciencefictionachtige entiteiten met de naam Mossy, die met ons delen wat een intieme relatie met de verbranding van vuur, of de druk en hitte van een rots 60 meter onder het oppervlak, kan opleveren in termen van aanwezigheid, poëtische bevestiging en verhalen die ofwel helder ofwel ondoordringbaar zijn voor direct begrip.
Mossy Eye Moor hanteert een caleidoscopische, niet-hegemonische schrijfstijl waarin geluid, tekst, kleur, licht en ruimte samenwerken om de holtes van taal te versterken wanneer deze soms ondoorzichtig of onbepaald lijkt in onze manieren van vertellen en vertellen, lezen en waarnemen.
Concept en choreografie: Louise Vanneste | Choreografie en dans: Eli Mathieu Bustos, Alice Giuliani, Maïté Maeum Jeannolin, Amandine Laval, Castélie Yalambo | Dramaturgie: Sara Vanderieck | Dramaturgische medewerking: Paula Almiron | Artistieke medewerking en scenografie: Kasper Bosmans | Artistiek samenwerking en geluid: Cédric Dambrain | Artistiek samenwerking en lichtontwerp: Arnaud Gerniers | Assistente choreografie: Anja Röttgerkamp | Kostuumontwerp: Esther Denis en Adam Halleux | Wetenschappelijke medewerking: Sophie Opfergelt | Toneelmeester: Yorrick Detroy | Productie, spreiding en administratie: Alix Sarrade Productie: Rising Horses | Coproductie: Kunstenfestivaldesarts, Charleroi danse, Centre chorégraphique national de Grenoble in the context of Accueil Studio 2025, L’Atelier de Paris, Coop, Shelter Prod | In samenwerking met kunstencentrum BUDA Met de steun van de Fédération Wallonie-Bruxelles, taxshelter.be, ING en de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid Louise Vanneste is momenteel artieste in residentie aan de UCLouvain en geassocieerd artieste bij Vilar (LLN)
Onze dramaturg Sara Vanderieck werkt sinds 2011 samen met choreografe Lisi Estaras aan verschillende voorstellingen. Deze week ontmoet hun nieuwe creatie What We Can Do Together haar eerste publiek in Brugge, Leuven en Brussel.
Sinds 2016 richt Estaras zich op inclusieve danspraktijken en het werken met mixability dansers – dansers met diverse capaciteiten. What We Can Do Together, een samenwerking tussen MonkeyMind Company (BE) en Unmute Dance Company (SA), is een nieuwe stap in dit oeuvre. De creatie van de voorstelling begon in 2022 met een residentie in Bloemfontein, Zuid-Afrika, waar Estaras samenwerkte met dansers van MonkeyMind Company uit Gent en Unmute Dance Company uit Kaapstad. Vandaag is de voorstelling klaar voor zijn wereldpremière.
Met acht dansers uit Europa en Afrika, met verschillende culturele achtergronden, dansstijlen, lichaamstypes en vaardigheden, benadrukt Lisi Estaras ‘mixability’ en de schoonheid van diversiteit. In What We Can Do Together gaan de performers een provocatieve dialoog aan die onze percepties uitdaagt met gebruik van diverse vormen van taal, fantasie, humor, muziek en dans. Het stuk bevraagt onze beperkte en beperkende opvattingen over jeugdigheid, fitheid, witheid en bekwaamheid die we dagelijks tegenkomen. Deze verkenning opent een deur naar een nieuwe vorm van expressie waarbij verschillende lichamen samenwerken en hun uniekheid vieren. Het werk onderzoekt hoe dans de grenzen van communicatie kan verleggen en nodigt het publiek uit om verder te kijken dan beperkingen en schoonheid te ontdekken in diversiteit. What We Can Do Together biedt een diepgaande oefening in het begrijpen van elkaar zonder te streven naar absolute duidelijkheid. Het resultaat is grappig, revolutionair, energiek, ontroerend, indrukwekkend, absurd en gewoonweg prachtig.
Choreografie Lisi Estaras Creatie en uitvoering Nadine Mc Kenzie, Andile Vellem, Joseph Tebandeke, Elie Tass, Zoë Chungong, Sophie Warnant, Hannah Bekemans en Julia Luna Dierens Dramaturgie Sara Vanderieck Muziek Gabriel Chwojnik Geluidsontwerp en video Sam Serruys Licht en scenografie Helmut Van den Meersschaut Kostuums en scenografie Louis Verlinde Administratie en productieleiding Nicole Petit Begeleidster Hannah Bekemans Marjan Colombie Begeleidster Julia Luna Dierens Frank Dierens Productie MonkeyMindCompany Gent (BE) en Unmute Dance Company Kaapstad (SA) Coproductie Charleroi Danse (BE), December Dance, Brugge (BE), Dorky Park in residentie in Volksbühne Berlijn (DE), Festival van Vlaanderen Gent (BE) Residentie STUK, Leuven (BE) Met de steun van Stad Gent en laGeste (studio)
World Première 7 December 2024 – 15h, December Dance, Bruges (BE) 10 December – 20h, STUK, Leuven (BE) 12 December – 20h, KVS, Brussel (BE)
De samenwerking tussen onze dramaturg, Sara Vanderieck, en choreografe Louise Vanneste zal haar publiek ontmoeten via 2 nieuwe voorstellingen dit seizoen: het tweeluik 3 days, 3 nights enMOSSY EYE MOOR zal worden gepresenteerd in november/december en in mei.
Met 3 days, 3 nights keert Louise Vanneste terug naar de solovorm, waarbij ze zich verbindt met geologische fenomenen door het prisma van hun fysische en chemische eigenschappen. Uit deze ontmoetingen ontstaat een hybride figuur, zowel geologisch als menselijk, die zich laat overspoelen door verhalen, hallucinaties, wetenschappelijke en chemische informatie, herinneringen, sensaties… Deze onmiddellijke, intuïtieve ervaringen leveren een choreografische oraliteit op.
Door middel van polyfone, caleidoscopische teksten komen geluid, licht, tekst en het lichaam samen om een sciencefictionachtig, droomachtig epos te creëren dat rauwe anatomie en hallucinerende ervaringen combineert.
3 days, 3 nights gaat morgenavond 28 november in première in Le Vilar in Louvain-la-Neuve (BE) gevolgd door drie voorstellingen in Brussel op 4, 5 en 6 december in copresentatie van Kaaitheater en Charleroi Danse.
Het project Les Cliniques Dramaturgiques , dat in 2016 werd opgezet als onderdeel van het Festival TransAmériques (FTA) in Montreal, is een aanpak die tot doel heeft een open platform te ontwikkelen en de banden met lokale artistieke praktijken te versterken. De Cliniques dramaturgiques bieden makers van podiumkunsten – choreografen, auteurs, regisseurs en performers – een ruimte voor ondersteuning en uitwisseling. Parallel met de programmering van het Festival bevorderen ze ontmoetingen tussen gastdramaturgen en lokale artiesten. Dit project wil innovatieve banden smeden en reflectie aanmoedigen over dramaturgische praktijken die tegelijk reflectief, avant-gardistisch en gedurfd zijn.
Het multidisciplinaire festival La Bâtie organiseert op zijn beurt de eerste editie van dit project in Genève, met de hulp van de FTA en Julie Gilbert, die helpt bij het samenstellen van de groep Zwitserse en internationale gastdramaturgen: Maya Zbib (Libanon), Silvia Soter (Brazilië), Edoxi Lionnelle Gnoula (Burkina Faso), Sara Vanderieck (België), Jessica Huber (Zwitserland), Lidija Burcak (Zwitserland), Anaïs Clerc (Zwitserland) en Antonio Villa (Argentinië). Tijdens hun verblijf wonen ze voorstellingen bij, nemen ze deel aan dagelijkse ontmoetingen en nemen ze deel aan publieke activiteiten zoals rondetafelgesprekken en discussies met jonge kunstenaars die in residentie zijn bij l‘Abri.
Bovenal bieden ze dramaturgische consulten aan kunstenaars uit Genève. Deze één-op-één gesprekken, die voor iedereen toegankelijk zijn (inschrijving verplicht), stellen deelnemers in staat om hun onderzoek te verdiepen en de uitdagingen van hun creatieve processen te overwinnen. Deze service maakt deel uit van een praktische aanpak om de lokale kunstgemeenschap te ondersteunen.
De Cliniques Dramaturgiques de La Bâtie vinden plaats van 4 tot 10 september, met de steun van de Zwitserse Kunstraad – Pro Helvetia en Flux Laboratory.
Vandaag, zaterdag 1 juni presenteert het Festival TransAmériques ons een sneak preview van het boek bedacht en mede-edit door Jessie Mill en Émilie Martz-Kuhn, te boek gezet door Daniel Canty en het Studio Tagteam en uitgegeven in samenwerking door de FTA en éditions du passage: le Curieux manuel de dramaturgie pour le théâtre, la danse et autres matières à changement.
Dit boek over toegepaste dramaturgie, verbeeld vanuit de transnationale ervaring van de Cliniques Dramaturgiques brengt bijdragen, overwegingen en misschien advies samen van auteurs uit vier continenten. De wens van Jessie Mill en Émilie Martz-Kuhn: “een veelheid aan stemmen, perspectieven en dramaturgische praktijken samenbrengen in een vademecum dat klein genoeg is om in een zak te stoppen, een notitieboekje om in te krabbelen, op te kreukelen, te lezen en te herlezen in de schaduw van de repetitieruimte.”
In dit unieke Curieux manuel vinden alle definities van dramaturgie hun plaats : van de levende structuur van een werk tot de meervoudige resonanties die het maakt en verbindt met de wereld. Bijna veertig stemmen worden samengebracht om een formidabel scala aan benaderingen, manieren van doen, ideeën en verhalen. Le Curieux manuel de dramaturgie pour le théâtre, la danse et autres matières à changement is ontworpen voor kunstenaars, ambachtslieden, studenten, docenten en liefhebbers van de levende kunsten.
Ontroerd door de uitnodiging en het vertrouwen van Jessie Mill en Émilie Martz-Kuhn, stemde onze dramaturg Sara Vanderieck ermee in om voor het eerst haar praktijk te vertalen naar geschreven en gepubliceerde woorden. Haar stem richt zich in dit boek tot u samen met Filippo Andreatta, Mathieu Bouvier, Loïs Brown, Martha Luisa Hernández Cadenas, Daniel Canty, Aurélie Charon, Michel F. Côté, Lindsay Katsitsakatste Delaronde, Mélanie Dumont, Martin Faucher, Riccardo Fazi, Cynthia Fleury, Dalie Giroux, Maryse Goudreau, Samuel Hackwill, Yohayna Hernández, Sarah Israel, Emmanuelle Jetté, Emily Johnson, Carole Karemera, Lindsay Lachance, Catherine Lalonde-Massecar, Mylène Lauzon, Catherine Lavoie-Marcus, Julien Lefort-Favreau, Camille Louis, Mathilde Maillard, Stéphane Martelly, Émilie Martz-Kuhn, Jessie Mill, Katya Montaignac, Coman Poon, Pierrot Ross-Tremblay, Felwine Sarr, Élise Simonet, Kouam Tawa, Nate Yaffe en Jacob Wren.
De officiële release in de boekhandel vindt plaats op 4 september in Quebecen iets later in Europa.
2022 … wat een jaar vol inspirerende projecten voor les enfants du garage’s dramaturg Sara Vanderieck!
Zes voorstellingen van vrouwelijke makers waaraan zij als dramaturg meewerkte, gingen het afgelopen jaar in première en op tournee: Lisi Estaras’ sterke en sexy solo #THISISBEAUTY, de audiowandeling van Lola Bogaert en Anouk Van Kolfschoten met de verhalen van Hasseltse jonge nieuwkomers NIEUWE STEMMEN VAN DE STAD, Lisi Estaras’ enorme participatieve creatie voor OBV/VONK A Bigger Thing, Kristien De Proosts slimme en delicate duet met Frederico Araujo In the Middle of Nowhere, Léa Vinettes levendige danssolo NOXen Charlotte Goesaerts tentoonstellingsperformance WATCHAMACALLIT.
In mei nam ze deel aan FTA’s Cliniques Dramaturgiques in Montréal en in september initieerde en organiseerde ze de eerste Belgische editie van dit prachtige platform voor dramaturgische uitwisselingen in Gent.
Nou… dank je wel 2022.
En … HELLO 2023!
Dit nieuwe jaar kondigt nieuwe samenwerkingen en volgende stappen in langere trajecten aan en opnieuw een diversiteit in zowel disciplines als talen. Laten we alvast enkele projecten van het eerste deel van 2023 onthullen: Sara zal als dramaturg werken aan Annette (Chapitre 1 : Le Goûter), aan Maxime Arnould’s performatieve poging tot binding met een drone Hello World en zij werd uitgenodigd door Serge Aimé Coulibaly om hun parcours voort te zetten met de dramaturgie van zijn nieuwe hedendaagse danscreatie C La Vie.
Genoeg werk om te ontdekken dus … laten we elkaar ontmoeten!
2023 … weer een jaar vol inspirerende projecten voor les enfants du garage’s dramaturg Sara Vanderieck!
Vijf voorstellingen waaraan ze als dramaturg meewerkte gingen het afgelopen jaar in première: Maxime Arnould’s performatieve poging tot hechting met een drone Hello World, Clementine Colpin’s documentaire voorstelling ANNETTE, de nieuwe hedendaagse dansvoorstelling van Serge Aimé Coulibaly C La Vie, Carole Karemera’s performatieve uitwisseling over racisme Blind Spot en Maja Westerveld’s enorme participatieve creatie voor OBV/VONK Schemer.
Several of her collaborations continued their tours throughout 2023, including Vanderieck’s live presence for Lisi Estaras’ strong and sexy solo #THISISBEAUTY at Julidans Festival in Amsterdam and for When I look at a Strawberry, I think of a Tongue at the first edition of Dialaw Festival – Rythmes et formes du monde under the new artistic direction of Rachel Sigué Chenet and Sayouba Sigué in Toubab Dialaw – Senegal.
In mei nam ze voor de derde keer deel aan FTA Cliniques Dramaturgiques in Montréal, waar ze van gedachten wisselde over de dramaturgische praktijk met Jordi Claramonte (Barajas de Melo), Carole Karemera (Kigali), Kama La Mackerel, Melmun Bajarchuu (Berlijn), Emilie Martz-Kuhn (Montréal), Yohayna Hernández González (Montréal) en Silvia Soter da Silveira (Rio de Janeiro) en door middel van één op één gesprekken met de lokale artistieke gemeenschap.
Nou … BEDANKT 2023.
En … HELLO 2024
2024 begint met Vanderiecks deelname aan Vancouver Push Festival‘s eerste Dramaturgy Clinics eind januari.
Dit nieuwe jaar kondigt verschillende creaties aan in recente en langdurige samenwerkingsverbanden, en opnieuw een diversiteit in zowel disciplines als talen. Laten we er alvast een paar onthullen: Sara zal als dramaturg werken aan drie nieuwe danscreaties: Léa Vinnette’s tweede creatie Nos Feux, Louise Vanneste’s nieuwe solocreatie 3 dagen, 3 nachten en ze is uitgenodigd door Lisi Estaras om hun traject voort te zetten met de dramaturgie van haar nieuwe inclusieve creatie What we can do together, een samenwerking met Unmute Dance Company (Kaapstad – Zuid-Afrika).
2024 wordt ook een jaar van artistiek onderzoek en ontwikkeling voor twee van Vanderiecks partners in workcrime: met Charlotte Goesaert zal ze samenwerken aan The Whole Shebang, een onderzoek naar het performatieve lichaam als drager van documentair materiaal en met Maxime Arnould bereidt ze de creatie voor van Passion for Fear.
Van 29 september tot 2 oktober 2022 organiseert les enfants du garage de eerste editie van de Cliniques Dramaturgiques op Belgische bodem, in Gent.
Oorspronkelijk ontwikkeld door Jessie Mill in het kader van het Canadese Festival TransAmériques (FTA) als basis voor inspirerende ondersteuning van lokale kunstpraktijken enerzijds en de ontwikkeling van een open dramaturgieplatform anderzijds, evolueren de Cliniques Dramaturgiques vandaag naar een intercontinentale samenwerking met een eerste Gentse editie in samenwerking met de Belgische partners kunstencentra CAMPO en NONA en de Canadese partners LA SERRE – arts vivants.
Voor dit project brengt les enfants du garage acht internationale dramaturgensamen voor een gesprek over dramaturgische praktijken ter ondersteuning van diverse artistieke processen. Niet “wat is dramaturgie” vormt het onderwerp van dit vierdaagse gebeuren, maar “hoe doen we het”.
Vanuit deze focus nodigen de Cliniques voor de Gentse editie bovendien verschillende lokale kunstenaar-dramaturg duo’s uit om een inkijk te geven in hun dramaturgische dialoog tijdens An abundance of dramaturgical voices op 29/9/2022. En op diezelfde dag presenteert Jeroen Peeters zijn nieuwe boek And then it got legs: notes on dance dramaturgy.
Daarnaast stellen de aanwezige dramaturgen op geplande momenten hun expertise gratis ter beschikking aan lokale kunstenaars. Zij kunnen zich aanmelden voor een dramaturgie tête-à-tête van 90 minuten waarin een intens en enthousiast luisterend oor en reflectie rond hun specifieke praktijk wordt geboden.
Uitgenodigde dramaturgen: Bart Van den Eynde, Émilie Martz-Kuhn, Jessie Mill, Riccardo Fazi, Sara Vanderieck, Yohayna Hernandez, Audrey Apers & PAX.
An abundance of dramaturgical voices
Op donderdag 29 september organiseert les enfants du garage An abundance of dramaturgical voices in het kader van de eerste Belgische editie van de Cliniques Dramaturgiques, een hele dag rond dramaturgische praktijken waarin duo’s een inkijk geven in hun dialoog. Duik in het universum van Kopano Maroga & Jan Wallyn, Kristof Van Baarle & Kris Verdonck, Esther Severi & Einat Tuchman, Riccardo Fazi & Benno Steinegger, Bart Van den Eynde & Charlotte Bouckaert en Sara Vanderieck & Lisi Estaras.
Wanneer? 29 September van 10u tot 16u30 – Waar? Campo Victoria Fratersplein 1, 9000 Gent – Voor wie? iedereen met interesse in dramaturgische praktijk – Taal? Engels – Prijs? Gratis – Hoe? Schrijf je hier in.
And then it got legs: notes on dance dramaturgy
Boekpresentatie door Jeroen Peeters, met mondelinge annotaties van Heike Langsdorf en Kristof Van Baarle.
In And then it got legs: Notes on dance dramaturgy bespreekt Jeroen Peeters principes, methoden en praktijken die bijdragen tot een begrip van dramaturgie als een experimentele, collaboratieve praktijk en een materiële vorm van denken. Hoe schep je voorwaarden voor het ontstaan van het werk? Hoe creëer je een gemeenschappelijke grond voor het verkennen van het onbekende in een streven naar zingeving? Het boek is geschreven vanuit de praktijk en weerspiegelt een bijzondere geschiedenis van samenwerking en gesprek met verschillende dansmakers.
And then it got legs is uitgegeven bij Varamo Press en wordt gepresenteerd in het kader van Cliniques Dramaturgiques. Dans maken en dramaturgie drijven op belichaamde kennis, mondelinge overdracht en een cultuur van gemeenschappelijkheid. Deze spirit bepaalt ook de presentatie: performancekunstenaar Heike Langsdorf en dramaturg Kristof Van Baarle zullen reageren op het boek met mondelinge annotaties, gevolgd door een gesprek met Jeroen Peeters.
Jeroen Peeters is essayist, dramaturg en performer, gevestigd in Brussel. Hij heeft veel gepubliceerd over hedendaagse dans en over onderwerpen als ecologieën van aandacht, lezerschap, belichaamde kennis, materiële geletterdheid en duurzame ontwikkeling. Zijn publicaties omvatten een boek over het werk van Meg Stuart, Are we here yet? (2010), de essaybundel over toeschouwerschap in dans Through the Back: Situating Vision between Moving Bodies (2014) en een essay over het werk van Mette Edvardsen, Something Some things Something else (2019). Peeters is momenteel onderzoeker aan de Universiteit Hasselt, Faculteit Architectuur en Kunsten, en PXL-MAD Hogeschool voor de Kunsten.
Wanneer?29 September van 18u tot 19u30 – Waar? Campo Victoria Fratersplein 1, 9000 Gent – Taal? Engels – Prijs? Gratis – Hoe? Schrijf je hier in.
Deze editie van de Cliniques Dramaturgiques is mogelijk dankzij de financiële steun van Stad Gent – Cultuur Gent en de beurs voor culturele samenwerking Vlaanderen-Quebéc 2021-2023.
Van 29 mei tot 2 juni 2022 vond in het hart van het FTA de zesde editie plaats van de Cliniques Dramaturgiques. Deze “onproductieve” tijd, een echte spil in het festival, is gericht op de ondersteuning van het lokale kunstenveld. Zes dramaturgen ontmoeten kunstenaars uit Montreal en hun projecten in intieme één-op-één sessies. Twee openbare activiteiten – de verhalen van de dramaturgen en Samen denken: de uitgebreide gemeenschap van de Cliniques – hebben ertoe bijgedragen het discrete werk van deze gedachtenkunstenaars onder de aandacht te brengen en tools en ervaringen uit te wisselen.
In hun eerste jaar als coördinatoren van de Cliniques legden Yohayna Hernandez en Emmanuelle Jetté de focus op de bevordering van een pluriforme, open en inventieve dramaturgie, met name door de ontmoeting van Noord-Zuid-assen te bevorderen. Gedurende hun hele verblijf werkten de gast-dramaturgen in een ruimte in het HQ; een efemere bezettingsplek voor de sporen van hun overwegingen, een uitwisselingsplaats voor collectief denken.
Coördinatie en facilitering Yohayna Hernandez + Emmanuelle Jetté