BIO

Sara Vanderieck (1978) behaalt haar diploma theaterregie aan het RITCS in Brussel.

Na een korte passage als educatief medewerker bij de Koninklijke Vlaamse Opera, werkt ze enkele seizoenen als productieleidster en tourmanager voor TG Stan.

In 2006 vervoegt ze ballets C de la B, eerst als productiemanager voor o.a. VSPRS en pitié! (Alain Platel) later als artistiek assistent voor Alain Platel bij de creaties Out of Context – for Pina en C(H)OEURS en voor Lisi Estaras bij Dans Dans en Leche.

In 2012 verlaat ze les ballets C de la B om aan de slag te gaan als lid van de artistieke leiding van De Grote Post, een gloednieuw cultuurcentrum in Oostende.

Tegelijk werkt ze vanaf dan als dramaturg mee aan verschillende creaties. Ze wordt de trouwe rechterhand van Serge Aimé Coulibaly/FASO DANSE THEÂTRE (Fadjiri, 2013; Nuit Blanche à Ouagadougou, 2014; GLOED, 2015; Kalakuta Republik, 2016; Kirina, 2018; Wakatt, 2020)), Bára Sigfúsdóttir (The Lover, 2015; Tide, 2016; being, 2017; Flökt, a flickering flow, 2020), Lisi Estaras / Monkey Mind Company (La Esclava, 2015; Monkey Mind, 2016; SONICO – the heart is the muscle we like to work out, 2020, #THISISBEAUTY, 2021), Naïf Production (La Mécanique des ombres, 2016; des gestes blancs, 2017-2018; la chair a ses raisons, 2018), Lola Bogaert / Het huis Hasselt (VRETEN!, 2019; Het eiland vertelt, 2021), Kristien De Proost (Simon, Garfunkel, My Sister & Me, 2020; In the middle of nowhere ,2021), Louise Vanneste / Rising Horses (9 Foreys, 2021) & Sanja Mitrovic (Demeter Calling, 2021).

In 2017 voegt ze nog een nieuwe laag toe aan haar werk: ze initieert het lopende multidisciplinaire in situ onderzoeksproject When I look at a a Strawberry, I think of a Tongue. – een samenwerking met Lisi Estaras, Mirko Banovic, Kristien De Proost en verschillende gastartiesten (o.a. Serge Aimé Coulibaly, Sayouba Sigué, Anna Calsina Forellad, Toon Walgrave, Mathieu Desseigne Ravel, Isnelle Da Silveira).

Sinds 2018 deelt ze haar dramaturgische praktijk via verschillende korte educatieve en coachingopdrachten. Binnen De Grote Post ontwikkelt ze BlikOpener, een educatief traject rond voorstellingsanalyse voor leken. Ze werkt samen met Serge Aimé Coulibaly binnen diens onderzoeksplatform ANKATA in Bobo Dioulasso (BF). Ze coacht en jureert binnen PXL-Music specifieke studentenprojecten waarbij performatief onderzoek centraal staat. Sinds 2019 is ze lid van het dramaturgisch platform Cliniques Dramaturgiques, geïnitieerd door Jessie Mill binnen het Festival TransAmériques (CA). Vanaf 2020 is ze als dramaturg verbonden aan La Bellone .

In 2020 ontstaat als antwoord op de realiteit veroorzaakt door de pandemie het nieuw interdisciplinair onderzoeks- en performance project I would like to say, I don’t know the road to paradise … – een samenwerking met fotografe Isabel Devos.

Wanneer evoluties binnen De Grote Post in 2020 leiden tot een schrapping van de dramaturgische praktijk binnen het instituut, focust Vanderieck zich verder op haar artistiek/inhoudelijke praktijk als onafhankelijk dramaturg.