Bára Sigfúsdóttir

Bára Sigfúsdóttir (°1984, IJsland) is een danseres en choreografe die hedendaagse dans studeerde aan de Icelandic Academy of Arts, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en P.A.R.T.S. in Brussel. Als performer werkte Bára onder meer met Or en Oran dansgezelschap, Compagnie 3637, Miet Warlop (vervanging in Springville), Quan Bui Ngoc, Iris Bouche & Kobe Proesmans (HETPALEIS), Aëla Labbé en Janne-Camilla Lyster. Vandaag concentreert Bára zich vooral op haar eigen choreografisch werk.

Bára neemt het improvisatieproces als uitgangspunt van waaruit ze muzikaal, meergelaagd choreografisch materiaal ontwikkelt. Ze legt een sterke focus op het isoleren van lichaamssegmenten, waarop ze verschillende ritmes toepast. De beweging die ze creëert blijft transformeren en ontvouwen, en genereert een veelheid aan noties en referenties. Verweven met deze benadering is Bára’s focus op het menselijk lichaam en zijn bestaan in de maatschappij. De positie van het individu ten opzichte van de ander, de maatschappij en de natuur zijn terugkerende thema’s in haar werk. Door middel van verschillende benaderingen streeft zij naar een directe maar poëtische communicatie met een publiek om te reflecteren op zowel tijdelijke als eeuwige vragen zoals onze relatie met de natuur, onze verbondenheid met het verleden en onze positie in het heden. Bára maakt zeer persoonlijk, beeldend en fantasierijk werk dat een zeer divers publiek bereikt.

Haar eerste solovoorstelling, On the other side of a sand dune, dateert uit 2012. Voor deze solo vond Bára inspiratie in de traditionele IJslandse manier van verhalen vertellen en in herinneringen van oude IJslandse vrouwen. Op basis van dit materiaal gaf ze een impressie van de evolutie van de mensheid in de vorige eeuw THE LOVER (2015) werd haar tweede solo. In dit werk nam ze de complexe relatie tussen mens en natuur als onderwerp. De scenografie werd een gelijkwaardige hoofdrolspeler in het verhaal op het podium. On the other side of a sand dune & THE LOVER werden gepresenteerd op internationale podia en festivals, waaronder Reykjavík Dance festival 2013, December Dance 2013, ICE HOT Oslo 2014, Performatik 2015, Theaterfestival 2015, Moving Futures 2015, Theater Aan Zee 2015 en ICE HOT Kopenhagen 2016. In 2015 werd THE LOVER ook geselecteerd voor het prestigieuze Circuit X netwerk, dat elk jaar vijf veelbelovende jonge theatermakers in staat stelt om uitgebreid te touren in Vlaanderen en Nederland. Voor haar werk TIDE (2016) werkte Bára samen met de gerenommeerde Noorse componist en trompettist Eivind Lønning. Ze deelden en combineerden hun onderzoek naar geïmproviseerd materiaal in relatie tot vaste compositorische structuren.
In 2017 creëerde Bára de performance being waarin ze samenwerkt met twee Iraanse kunstenaars, Masoumeh Jalalieh en SeyedAlireza Mirmohammadi. In deze performance dient het lichaam als poëtisch instrument en gemeenschappelijke basis om de West-Europese met de Iraanse cultuur en samenleving in dialoog te brengen. De première van being vond plaats in CAMPO (Gent, BE) op 26 oktober 2017.
Bára’s meest recente performance is getiteld FLÖKT – a flickering flow (première 19 februari 2020 in kunstencentrum nona, Mechelen BE), een samenwerking met de IJslandse beeldend kunstenaar Tinna Ottesen. FLÖKT – a flickering flow biedt een verkenning van onze lichamelijke verbondenheid met de ons omringende wereld. Het suggereert dat de natuur niet iets is dat alleen buiten ons bestaat, maar iets dat we ook kunnen voelen en ervaren via ons lichaam. Het publiek wordt uitgenodigd in een witte zijden koepel die in een constante staat van transitie is, waardoor je de nabijheid van dingen, lichamen, de ruimte, het geluid, de lichten en de massale aanwezigheid van deze omgeving die je letterlijk omringt, kunt voelen. Een reis in een onderling verbonden poëtische miniatuur van onze wereld.