Terugblik op vorige week: Montréal en de Cliniques Dramaturgiques

Van 29 mei tot 2 juni 2022 vond in het hart van het FTA de zesde editie plaats van de Cliniques Dramaturgiques. Deze “onproductieve” tijd, een echte spil in het festival, is gericht op de ondersteuning van het lokale kunstenveld. Zes dramaturgen ontmoeten kunstenaars uit Montreal en hun projecten in intieme één-op-één sessies. Twee openbare activiteiten – de verhalen van de dramaturgen en Samen denken: de uitgebreide gemeenschap van de Cliniques – hebben ertoe bijgedragen het discrete werk van deze gedachtenkunstenaars onder de aandacht te brengen en tools en ervaringen uit te wisselen.

In hun eerste jaar als coördinatoren van de Cliniques legden Yohayna Hernandez en Emmanuelle Jetté de focus op de bevordering van een pluriforme, open en inventieve dramaturgie, met name door de ontmoeting van Noord-Zuid-assen te bevorderen. Gedurende hun hele verblijf werkten de gast-dramaturgen in een ruimte in het HQ; een efemere bezettingsplek voor de sporen van hun overwegingen, een uitwisselingsplaats voor collectief denken.

Coördinatie en facilitering Yohayna Hernandez + Emmanuelle Jetté

Gastdramaturgen Sara Vanderieck (België) + Riccardo Fazi (Italië) + Noel Bonilla Chongo (Cuba) + Adriana Urrea (Colombia) + Gaëlle Bien-Aimé (Haïti) + Silvia Soter da Silveira (Brazilië)

Georganiseerd door Festival TransAmériques
in samenwerking met les enfants du garage + LA SERRE – arts vivants + CAMPO + Kunstencentrum Nona

Presentatie van “Samen denken: de verruimde gemeenschap van de Cliniques” met de steun van de Vlaamse Regering

Bodies to Bodies Dramaturgies

We zijn verheugd te kunnen aankondigen dat dramaturg Sara Vanderieck deelneemt aan deze ontmoeting van sprekers uit verschillende hoeken van de wereld tijdens dit aanstaande online panel over de dramaturgie van het performende lichaam in zijn veelheid aan performance-strategieën.

Twee duo’s van praktijkdramaturgen – Maja Hriesik (Slovakije) met Nia Augustina (Indonesië), en Sasapin Siriwanij (Thaïland) met Sara Vanderieck (België)- zullen hun eerdere online dialogen met ons delen en de ideeën rond het thema ‘Bodies to Bodies Dramaturgies’ scherp stellen.

Luister naar deze internationale rondetafel met een grote en gevarieerde expertise, ervaring en interesses in dans, fysiek theater en andere lichamelijke voorstellingen.

Happening zondag 27 feb 2022, 16u (SGT)! (9 uur CET)

Schrijf je nu in via: https://bit.ly/bodiestobodies.

“Bodies to Bodies Dramaturgies”is een van de programma’s in de ADN Event Series 2021-22.

Zomer is : de aankondiging van mooie samenwerkingen.

Niet alles is zwaar geweest tijdens het afgelopen vreemde seizoen ’20/’21. Achter die gesloten theaterdeuren gingen kunstenaars door met onderzoeken en creëren. Deze specifieke tijden hebben de context gecreëerd voor een inspirerende nieuwe samenwerking tussen choreografe Louise Vanneste en dramaturg Sara Vanderieck. We zijn erg blij om eindelijk de première van Earths aan te kondigen op 22 oktober in Charleroi (BE).

Koop hier uw tickets om ons werk te ontdekken.

Een nieuwe samenwerking om naar uit te kijken: DEMETER CALLING

‘One day they will listen to me, a woman’

Alvorens de zomer in te duiken, wil ik graag mijn nieuwe spannende samenwerking als dramaturg aankondigen met Sanja Mitrović en Stand Up Tall Productions voor hun creatie Demeter Calling. In coproductie met de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) gaat de voorstelling in première op 14 oktober 2021, met verdere data in Brussel, een Belgische tournee in oktober en november, en een internationale tournee die zal volgen.

Demeter Calling is een concertvoorstelling waarin een volledig vrouwelijke cast de hoge energie en sensualiteit van het zingende lichaam mobiliseert om de aandacht te vestigen op de kloof tussen het leven van vrouwen zoals voorgeschreven door anderen en het leven dat ze voor zichzelf opeisen.

Verhalen van vrouwen uit verschillende delen van de wereld worden omgezet in liederen die de notie van moederschap als enige focus van de vrouwelijke identiteit in twijfel trekken. De performers met verschillende achtergronden, onder wie Mitrović zelf, fungeren als mediums die de stemmen van zusters, van over de hele wereld op elkaar afstemt en kanaliseert, langs verschillende geschiedkundige, geografische, ethnische en culturele golven. In de beperkte ruimte tussen de wereld die reeds voorbij is en een nieuwe wereld die aan onze voeten ligt, zijn zij een onverwachte girl band, die vrouwelijke kracht, veerkracht, vastberadenheid en lef om te spreken – en om te zingen – over hun eigen pijn, viert. 

Nieuwe originele muziek van de in Belgrado gevestigde componiste Marija Balubdžić brengt een veelheid aan individuele perspectieven samen. Ze haalt haar inspiratie uit muziek uit verschillende Balkan-regio’s, in het bijzonder vrouwelijke liederen en ritmes, maar wijkt af van de kenmerkende elementen van deze traditionele stijlen en vormt ze om tot snippers glinsterende elektronische avant-pop. Zo lijkt de muziek bijna buitenaards, vanop een plek die niet op de radar te traceren is, en in geen enkel hokje kan worden geduwd. 

Via iets zo gemeenschappelijk en toegankelijk als een muziekconcert roept Demeter Calling het lijfelijke, het sensuele en het affectieve op, en plaatst zo de nuances van de relatie tussen moeder en kind – en in bredere zin de valkuilen van vrouwelijke overleving – op de voorgrond. 

Voor meer informatie en voorverkoop tickets bezoek de KVS website.

U kunt hier een voorlopige teaser bekijken, vanaf september volgen verdere updates.

Dan toch in première: Het eiland vertelt

Elk jaar verschijnt Oerol in het landschap. Maar zoals de zee zich na vloed weer terugtrekt, verdwijnt ook het festival na elke editie. Al veertig jaar lang. 

Het afgelopen jaar verzamelden Anouk van Kolfschoten en Lola Bogaert de mooiste, ontroerendste en meest betekenisvolle herinneringen aan veertig jaar Oerol. Uren hingen ze aan de telefoon met trouwe Oerolbezoekers, theatermakers, vrijwilligers, medewerkers en eilanders; op zoek naar de schatten die in het geheugen begraven liggen. Een selectie van de verzamelden verhalen is deze zomer te horen in een luisterwandeling over het eiland.  


De luisterwandeling Het eiland vertelt staat van 11 juni tot en met 30 september 2021 op Terschelling.
De route is gratis en start op de parkeerplaats bij het Duinmeertje van Hee.
Neem je smartphone en koptelefoon of oortjes mee! 


Interviews en tekst: Anouk van Kolfschoten en Lola Bogaert
Dramaturgie: Sara Vanderieck
Geluid: Dominique Defossez
Productie: Simon Monbaliu en Louai M. Hashem
Artwork: Lonneke Weuring
Met de stemmen van: Daphne Holtland, Louai M. Hashem, Kirsten van den Hoorn, Kuno Bakker, Paul Gieske, Ruben de Goede, Simone Milsdochter, Vincent van den Berg, Yolanda Entius, Lola Bogaert en Anouk van Kolfschoten

When I look at a Strawberry, I think of a Tongue. – opnieuw te zien!

Wat is een betere manier om elkaar weer live te ontmoeten en midzomernacht te vieren dan een unieke uitvoering van When I look at a Strawberry, I think of a Tongue ?

Iedere voorstelling is een unieke performance, want de vertelling varieert volgens de locatie, de dag op de kalender en het publiek in de stoel.

In When I Look at a Strawberry, I Think of a Tongue combineren danser Lisi Estaras, muzikant Mirko Banovic, theatermaker Kristien De Proost en dramaturge Sara Vanderieck hun disciplines en laten ze zich inspireren door De kunst van het genot de grote roman waarin Goliarda Sapienza het begrip ‘vrijheid’ onderzoekt.

Voor deze unieke editie op uitnodiging van 30CC laten de makers zich niet alleen vergezellen door gasten Toon Walgrave en Sayouba Sigué maar transformeren ze de voorstelling ook voor een prachtige locatie: de Leuvense Kruidtuin.

Zorg dat je erbij bent!

Tickets

Cliniques Dramaturgiques: een bilaterale samenwerking tussen Québec en Vlaanderen

Ik ben trots te kunnen aankondigen dat het nieuwe dramaturgische samenwerkingsproject Cliniques Dramaturgiques – een intercontinentale artistieke bestuiving van les enfants du garage beloond werd met de steun van de Vlaamse en Québécois autoriteiten binnen de bilaterale samenwerking Québec-Vlaanderen.

De Cliniques Dramaturgiques, oorspronkelijk ontwikkeld door Jessie Mill in het kader van het Festival TransAmériques (FTA) als basis voor een inspirerende ondersteuning van lokale kunstpraktijken enerzijds en de ontwikkeling van een open dramaturgisch platform anderzijds, evolueren naar een intercontinentale duurzame samenwerking. Sinds 2016 vormen de Cliniques Dramaturgiques binnen de programmering van het FTA een ondersteunings- en uitwisselingsplatform tussen makers in de podiumkunsten – choreografen, auteurs, regisseurs, performers, enz. -. Deze unieke context stimuleert enerzijds ontmoetingen tussen gastdramaturgen met verschillende achtergronden en biedt anderzijds lokale kunstenaars een vorm van eenmalige ondersteuning.

In samenwerking met CAMPO, Kunstencentrum Nona (BE) en LA SERRE- arts vivants (CA), zullen les enfants du garage (BE) en Festival TransAmériques (CA) de praktijk van de Cliniques Dramaturgiques naar Vlaanderen brengen en de Belgische dramaturgische praktijk delen met de Québécois gemeenschap.

Binnenkort meer nieuws!